Startskuddet på enhver WODEN-kollektion sker 1,5-2 år før, den kan købes i butikkerne. Skabelsen af en ny kollektion sker på baggrund af nye trends, indsigter fra alle WODENs respektive markeder og erfaringer fra tidligere kollektioner, og under hele processen har designerne WODENs DNA og nordiske designlinje for øje under skabelsen af den nye kollektion.
WODENs designere starter kollektionen ved at sætte sig sammen og udvælge farverne, som de vil bruge til deres kommende design. Her undersøger de farverne, og kommer med deres bud på, hvilke farver der vil være gode til dække en hel sko og hvilke farver, der kan danne en flot farvekombination på skoene. For at kunne skabe en samlet kollektion med det ønskede udtryk, udvælger designerne i fællesskab farverne til den kommende kollektion. Dette gør det også muligt at sætte mere fokus på, at mor og barn kan matche, som vi har fokus på i vores MiniMe kollektion.
Hvordan er det at være designer hos et globalt sko brand?
”Det kan være en spændende udfordring at være på så mange markeder, da alle markeder er forskellige. Der er forskellige trends på hvert marked og krav til, hvad skoene skal kunne f.eks. i forhold til slid, om de skal være vandafvisende m.m., hvor vi så går ind og tester på de parametre. Alle disse elementer skal skoene tilpasses, samtidig med, at vi bevarer vores identitet og skandinaviske designlinje. ”
– Amanda, designer ved WODEN
Inspirationen bag skoene
Designernes inspiration til en ny kollektion kan opstå alle steder og på alle tidspunkter. Det kan ske helt tilfældigt under en ferie eller på en planlagt tur på messe, en inspirationstur til London eller ved at gå på opdagelse i internettets mange afkroge.
Hvordan finder du på en ny style?
”Jeg bliver først forelsket i farvenerne og mønstrene, derefter kigger jeg på, hvad der har virket godt de tidligere år, og ikke mindst hvad jeg personligt godt kan lide.”
– Mette, designer ved WODEN KIDS
En typisk inspirationsgåtur rundt i Aarhus og dens mange butikker kan lede tankerne hen på mange nye farver, mønstre og teksturer, som kan bidrage til et nyt og spændende look til en ny sko.
Når designerne har sammensat den næste sæsons palette af farver og teksturer, starter udviklingsprocessen til nye styles, nemlig mock-ups. Gamle skomodeller tapes til og nye linjer og designs påtegnes, og herved blomstre der nye kollektioner og sko op ved WODEN.